— Mediáció 


Ontológiai alapú Mediáció:

A mediáció (magyarul közvetítés) egy speciális konfliktusmegelőző és kezelő módszer és folyamat, amelynek lényege, hogy a két vagy több fél vitájában, a konfliktusban állók beleegyezésével egy semleges, harmadik fél (mediátor) jár közben.

Az emberi kapcsolatok velejárója a konfliktus. Családban, iskolában, munkahelyen, párkapcsolatban, üzleti életben, mindenhol jelen van. Ha a vitázó felek egy semleges, a vitában nem érintett, konfliktuskezeléshez értő harmadik fél segítségét veszik igénybe, akkor egy olyan folyamatban vesznek részt, ahol a vitát, veszekedést, két egyenrangú fél tárgyalásává alakítja és végül mind a két fél nyertesnek érzi magát.

A mediácó során csak az aktuális problémák kerülnek megbeszélésre, és azok jövőbeni megoldása a feladat. Múltbeli ügyekkel, az igazság, a bűnös keresésével nem foglalkozik. Mindenki magát képviseli, az elhangzottak titokban maradnak.

A mediációban nincs szükség tanúkra, anyagilag megterhelő ügyvédekre, peres eljárásokra. A megszületett egyezség tartalmazni fogja minden résztvevő igényét, vagyis mindkét fél jól felfogott érdeke, hogy betartsa a megállapodás pontjait, ami azzal a "mellékhatással" jár, hogy idővel nem romlik, hanem javul a felek kapcsolata.

  • A mediátort fel kell kérni a mediáció lefolytatására, lehetőleg mind a két fél által. A Mediátor megvizsgálja, nincs-e összeférhetetlenség, majd ha elfogadta a felkérést, időpontot egyeztet az előkészítő beszélgetés(ek)re külön időpontokban a vitás felekkel.
  • A mediátor a tárgyalás előtt előkészítő beszélgetésen tárja fel a felek álláspontját, igényeit, felméri a konfliktus nagyságát, természetét.
  • Aztán következik maga a mediációs tárgyalás (max.3 órás), ahol a beszélgetést a mediátor vezeti, de a témákat a résztvevő vitapartnerek hozzák.

A mediátor szerepe: elősegíteni, hogy a konfliktusban álló felek meghallgathassák egymás álláspontját, kifejezhessék aggodalmaikat, elmondhassák, mi az, ami zavarja őket a másik fél viselkedésében. A mediátor mindig a témánál tarja a vitát, a felek megoldási javaslatait emeli ki. Ügyel arra, hogy kerüljék a sértő kifejezéseket, amelyek éleznék a konfliktust, a mit "nem" helyett, a mit "igen"-ről beszélnek a felek. 


-Tóth Rita - Sikerkalauz.hu

Tel.: +36 30 2355550 e-mail.: toth.rita@siker-kalauz.hu

Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el